غربت امیرالمومنین(ع)
غربت امیرمؤمنان على علیه السلام
کوتاهی مردم در حمایت و رعایت اهل بیت علیهم السلام قابل انکار نیست؛
در این امتحان - جز تعدادی انگشت شمار - همگان به مصلحت دنیای خود اندیشیدند و آخرت را نادیده انگاشتند. بزرگان اهل سنت از عایشه حکایت کرده اند که:
تا هنگامی که فاطمه زنده بود، علی در میان مردم از وجهه و آبرویی برخوردار بود؛ لیکن چون او از دنیا رفت، مردم از علی نیز روی تافتند».(1)
تنهایی و غربت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله به آن جا انجامید که شب ها - و گاه حتی روزها - علی علیه السلام زهرا علیها السلام را بر مرکبی سوار می نمود و دستان حسن و حسین علیهما السلام را می گرفت و خانه یاران پیامبر صلی الله علیه و اله دق الباب می نمود و حق خویش را بدانها یادآور می شد و آنان را به یاری می طلبید؛ لیکن صد افسوس؛ در جواب چیزی جز این نمی شنید:
«اینک کار از کار گذشته و ما با ابوبکر بیعت کرده ایم؛ چرا پیشتر ما را نخواندی تا با تو پیمان بندیم؟!»
امام در جواب می فرمود:
«آیا جنازه پیامبر صلی الله علیه و آله را بر زمین وا می نهادم و به نزاع در خلافت برمی خاستم؟!»(2)
برخی نیز وعده یاری می دادند؛ لیکن به عهد خود وفا نکرده و غربتی دیگر قلب تنها مرد شهر پیامبر صلی الله علیه و آله را می آزرد.(3)
گروهی از انصار در نشست های پنهانی خود خلافت را حق مسلم امیر مؤمنان علی علیه السلام عنوان می کردند؛ لیکن در صدد احقاق آن و بازگرداندند آن بر نیامدند. ابوبکر نیز - پس از خطبه فدکیه فاطمه
زهرا علیها السلام - در سخنان خود (به این نشست ها اشاره کرد و) این گفتار را سفيهانه خواند و آنان را تهدید نمود.(1)
در یک تقسیم بندی می توان مردم را پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله در سه گروه جای داد:
گروه اول: که اکثریت مردم را شامل می شد و متشکل از صحرانشینان و مردم پست و بی فرهنگی بود که از خود فکر و نظری نداشتند و در پی هر هیاهویی به راه می افتادند.
اینان در پی برپایی غوغای غصب خلافت به پیروی از آن هایی برخاستند که بیشتر فریاد می کشیدند و دژخیمانه تر رفتار می کردند.
گروه دوم: که بعد از گروه اول بیشترین تعداد را داشتند، از چند دسته تشکیل می شدند:
نخست: کسانی که نسبت به امیرمؤمنان علی علیه السلام حسادت می ورزیدند.
دیگر: آن ها که کینه هایی از وی به سبب کشته شدن نزدیکان و دوستان به دست آن حضرت داشتند.
و نیز: آن ها که از عدالت او می هراسیدند.
این چند دسته نیز به یاری غاصبان خلافت شتافتند و اگر ابوبکر را زیبنده این مسند نمی دانستند؛ ليكن می گفتند: او از علی آرام تر و نرم تر است.
گروه سوم: آن اقلیت بودند که مخالف ابوبکر بودند که در میان آن ها
بیشتر به امامت امیر مؤمنان علی علیه السلام ایمان داشتند، اما از آن جا که حضرتش در چنگال غاصبان غریب مانده بود جز اندکی دست از یاری او کشیدند و او را تنها وانهادند.
یکی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به سلیم گفت:
«فتنه ای برای ما رخ داد که دل و گوش و چشم ما را گرفت (و قدرت) تشخیص و بصیرت ما را ربود».(1)
حذيفه نیز در این باره می گوید:
«مشکل ما بس دشوار تر از آن بود که گمان می رفت؛ به خدا سوگند! بصیرت دیده ها رفت و یقین مان زایل شد؛ حق ستیزان بسیار و حق جویان اندک بودند… به خدا سوگند! چشم و گوش ما بسته شد و از مرگ هراسان شدیم و دنیا در نظرمان جلوه کرد»
عنوان و نام پدیدآور: شهادت مادرم زهرا علیهاالسلام افسانه نیست: نگاهی به مظلومیت های حضرت زهرا علیهاالسلام در منابع معتبر اهل تسنن/تالیف جمعی از نویسندگان
وضعیت ویراست: ویراست 2
مشخصات نشر: قم: عطر عترت، 1385.
مشخصات ظاهری: 127 ص
شابک: 978-964-96688-7-X
یادداشت:کتاب حاضر قبلا توسط ناشرین مختلف چاپ شده است.
یادداشت: (فيپا).
یادداشت: کتابنامه: ص. (123) - 124:همچنین به صورت زیرنویس.
موضوع: فاطمه زهرا (س)، 8؟ قبل از هجرت -11ق. – تعقیب و ایذا.
موضوع: فاطمه زهرا (س)، 8؟ قبل از هجرت -11ق. – نظر اهل سنت – دفاعیه ها و رديه ها.
موضوع: افسانه شهادت فاطمه زهرا علیهاالسلام – نقد و تفسیر.
رده بندی کنگره: 1385 66083 الف/2/ 27 BP
رده بندی دیویی: 397/973
شماره کتابشناسی ملی : 1053203
شناسنامه کتاب
مولف: جمعی از نویسندگان
ناشر: عطر عترت
چاپ: کمال الملک
نوبت چاپ: بیستم
سال چاپ: 1394
شمارگان: 3000 نسخه
قیمت : 4500 تومان
تلفن مراکز پخش:
09125542161
09358168076 - 09192533472
09125536745 - 09196656100
ص: 1